Abstract
A tanulmány célja, hogy két mentorprogram elemzésén keresztül felhívja az egyetemista hallgatók figyelmét, a közoktatásban tanuló fiatalok segítésének lehetőségeire és a társadalmi felelősségvállalás fontosságára. A tanulmányban bemutatott két mentorprogram, az országos „Tanítsunk Magyarországért!” kezdeményezés és a Pécsi Tudományegyetemen (a továbbiakban: PTE) működő SZINAPSZIS mentorprogram célkitűzései között szerepel a felsőoktatásban tanuló hallgatók szociális segítő szerepének elmélyítése. A vizsgált két mentorprogram kiválasztásában szerepet játszott a szerző egyéni elköteleződése irántuk, hiszen mindkét program esetében aktív mentori szerepkörben működik. Emellett mindkét kezdeményezésre igaz, hogy a közoktatásban tanuló diákok segítését célozzák, így jó gyakorlatot szolgáltatnak az ifjúsággal foglalkozó további kezdeményezések számára. Az elméleti vizsgálat célja, hogy felderítse az oktatás különböző szintjein elérhető mentorprogramok jellemzőit, rávilágítson potenciális szerepükre a társadalmi különbözőségek csökkentésében, a hazai és a nemzetközi szakirodalom tükrében. A tanulmány szintetizálja a két mentorprogramról megjelent pályázati kiírásokat, azokat a neveléstudományi tudományos diskurzus keretrendszerében helyezi el. A tanulmány eredménye, egy olyan áttekintés, amely feltárja a fiatalok és különösképp az alacsony szocioökonómiai státuszú közoktatásban tanuló diákok segítésének lehetőségeit. Az elméleti vizsgálat rávilágít arra, hogy a központi (állami és egyetemi) szintű intervenciók, választ nyújthatnak a társadalmi különbözőségek megoldására az egyetemista kortársegítő mentorok munkáján keresztül.