Abstract
Manapság sokat halljuk a tudásalapú társadalom kifejezést és az oktatás fontosságának hangsúlyozását. Jelen tanulmány szintén az oktatással, pontosabban az oktatáspolitikával kíván foglalkozni, azonban a kormányzással összefüggésében.
Köztudottan a kormány alkotja az oktatáspolitikát. Ennek tudatában feltehető a kérdés, vajon van-e lehetőség az oktatáspolitikai intézkedések mérésére? A válasz természetesen igen. A tanulmány az oktatáspolitikai intézkedések alapján kísérli meg kategorizálni az oktatáspolitikát a kormányzás ismert modelljeinek tükrében, Magyarország fókusszal. Jelen tanulmány azon kérdés köré épül, miszerint a kormányzás ismert good governance és good government modelljeinek jellemzői vajon megtalálhatóak-e az oktatáspolitikában, így beszélhetünk-e tisztán piacközpontú, illetve tisztán államközpontú oktatáspolitikáról.
A fentiek megválaszolásához mindenekelőtt szükséges a már említett két kormányzástani modell ismerete, így a következőkben ezek bemutatására kerül sor.