Önmegvalósítás a cosplayezés gyakorlatán keresztül. A globális populáris kultúra identitásképző hatása
PDF

Kulcsszavak

cosplay
identitás
mentális egészség
popkultúra
anime
videójáték

Hogyan kell idézni

Szabó, László. 2025. “Önmegvalósítás a cosplayezés gyakorlatán keresztül. A globális populáris Kultúra identitásképző hatása”. Y.Z. - A NIT ifjúságszakmai folyóirata 5 (2): 42-56. https://doi.org/10.69961/Y.Z.2025.2.4.

Absztrakt, bevezető

Jelen tanulmány a cosplayezést a globális populáris kultúra kontextusában vizsgálja az identitásformálás és önmegvalósítás egyik lehetséges gyakorlataként. Betekintést nyújt a cosplayezésre vonatkozó nemzetközi szakirodalomba, különös tekintettel az identitás kérdésére vonatkozóan. A karakterválasztás motivációival és a cosplayezés mentális egészségre gyakorolt hatásával is foglalkozik. A kutatás empirikus alapját magyar cosplayerekkel készített kvalitatív interjúk és MondoCon-rendezvényeken végzett megfigyelések adják. Az eredmények rámutatnak a cosplayes identitás gyökereire: családi hatásokra, különböző populáris termékekhez való mély kötődésre, illetve kreatív hobbikra. Az önkifejezés dimenziói között megjelenik a meglévő tulajdonságok erősítése vagy vágyott identitások kipróbálása, miközben korlátok – mint a testkép, társadalmi normák és trendek – befolyásolják a karakterválasztást.
Az interjús beszámolók alapján a mentális egészséggel kapcsolatos visszajelzések többnyire pozitívak (önbizalom-növekedés, közösséghez tartozás érzése), de negatív aspektusok is előfordulhatnak (szorongás, magas külső elvárások). A cosplay glokális jelenségként értelmezhető, rétegzett és változatos csoportosulásokkal, amely sajátos módon kapcsolja össze az egyént kulturális iparágakkal.

Kulcsszavak: cosplay, identitás, mentális egészség, popkultúra, anime, videójáték

PDF