iGENERÁCIÓ – DIGITALIZÁCIÓS MUTATÓK A MAGYAR FIATALOK KÖRÉBEN
Y.Z. A fiatalság legfrissebb folyóirata 2. évf. 2. szám
PDF

Hogyan kell idézni

Rusu, Szidónia. 2022. “iGENERÁCIÓ – DIGITALIZÁCIÓS MUTATÓK A MAGYAR FIATALOK KÖRÉBEN”. Y.Z. - A NIT ifjúságszakmai folyóirata 2 (2): 74-89. https://yzfolyoirat.hu/index.php/yz/article/view/21.

Absztrakt, bevezető

A 21. század technológiai vívmányainak, valamint a web 2.0 egyre innovatívabb és szélesebb körben elterjedt felhasználási trendjeinek egyik hozadéka az információfogyasztás átalakulása. Változatosabb, izgalmasabb, gyorsabb és nagyobb távolságokat fed le, szélesebb spektrumú hálózati rendszereket hoz létre, megteremti az interaktivitás lehetőségeit. Nem csupán passzív felhasználók vagyunk, hanem beleszólhatunk, kérhetünk, gyárthatunk számunkra preferált tartalmakat. Napjainkban el sem tudnánk képzelni az életünket, a tevékenységeinket a digitális szolgáltatások és a közösségi média nélkül. Ebből számos előnyt is kovácsolhatunk az életünk során, hogyha megfelelően tudunk adaptálódni a trendekhez és hype-ciklusokhoz, de Damoklész kardjaként lebeghet felettünk a lemaradástól való félelem is (Dessewffy, 2019). A kérdés csupán az, hogy milyen mértékben tudunk ezekhez az új trendekhez adaptálódni, rendelkezünk-e megfelelő digitális kompetenciákkal, illetve tudjuk-e ezeket hasznosítani a munkaerőpiacon, vagy akár a mindennapi boldogulásunk során. Számos adat és információk tömkelege elérhető, de vajon a K generáció, iGeneráció vagy a „szürke hattyúkként” is ismert generáció kellőképpen meg tud birkózni az új tehnológiák adta lehetőségekkel (Székely, 2020)? A tanulmány során a Z generáció, azaz az iGeneráció internethasználati lehetőségeit és szokásait vizsgáljuk meg egy nagyobb, illetve egy lokálisabb perspektívából, valamint kitérünk a csoport közösségimédia-használatára és hogy ez hogyan hat az értékrendjükre, illetve mennyire van jelen körükben a lemaradástól való félelem. A tanulmány első felében a főbb fogalmakat és elméleti megközelítéseket járjuk át, majd empirikus adatok segítségével foglalkozunk mélyrehatóbban egy-egy jelenséggel a digitális trendeket és internethasználati szokásokat illetően. Az adatok elemzése során Európai Uniós országok adatait, valamint magyarországi és erdélyi magyar fiatalokra vonatkozó adatokat vizsgálunk. Az elemzésben a fiatalok internethasználati szokásaira, az online mezőben való jelenlétükre és habitusaikra, valamint az értékrendjükkel való kapcsolatra vagyunk kíváncsiak.

PDF