Absztrakt, bevezető
A tudományos eredmények disszeminációja és a kutatói aktivizmus gyakorlása egyre fontosabb szerepet játszik a társadalom számára azért, hogy minél szélesebb közönségnek legyen lehetősége pozitív társadalmi változások elérésére. Azok a szakemberek, akik egyéniségükkel és énmárkájukkal képesek elérni a laikus közönséget, inspiráló példaképekké válhatnak a tudomány és az aktivizmus határán mozogva, egyesítve a szakmai és közéletet. Mivel az fenntartható fejlődés a természetvédelem területe egyre növekvő figyelmet kap a világban, PhD-hallgatóként arra törekszem, hogy saját kutatási munkámmal járuljak hozzá az ökológiai fenntarthatóság megértéséhez és gyakorlati alkalmazásához.
Bár a kutatói és aktivista szerepek nem feltétlenül mindig egyazon személyben jelennek meg, fontos az ezek közötti kapcsolat vizsgálata. Elengedhetetlennek tartom, hogy a kutatói pályájuk elején járó szakemberek mintákat lássanak arról, miként ötvözhető a tudományos és aktivista tevékenység, hogy ezáltal kialakíthassák saját kutatói aktivista stílusukat, valamint laikusok számára is érthetőbbé tegyék munkáikat. Tanulmányomban azt vizsgálom, hogy a személyes márka miként kapcsolódhat a tudományos tevékenységekhez, milyen szerepe van a tudomány-népszerűsítésben. Az Instagramon vizsgált közösség tagjai, akik a szerző saját blogjának követői válaszoltak a kutatói aktivizmussal és természetvédelemhez kapcsolható tudománykommunikációra irányuló kérdésekre. Az anekdotikus bizonyítékként, mint módszer által felhasznált válaszok azt mutatják, hogy a közönség bár különböző indokokból érkeznek az adott platformra, érdeklődnek és értékelik a természetvédelemmel kapcsolatos tartalmak megjelenését, valamint inspirálódnak a természetvédelemmel kapcsolatos tevékenységek végzésére.
Jelen kutatás legfőbb célja a kutatói aktivizmus és a személyesmárka-építés összekapcsolásának vizsgálata, mint tudományos disszeminációs jógyakorlat. Bár ez a tanulmány csak egy kis szeletét mutatja be a kutatói aktivizmus lehetőségeinek, az eredmények és tapasztalatok arra utalnak, hogy a tudományos kommunikáció és a személyesmárka-építés hatékony eszköz lehet a kutatások terjesztésére és a társadalmi változások elindítására.