Abstract
A terület- és településfejlesztés – interdiszciplináris mivoltának köszönhetően – kifejezetten diverz oktatási portfólióval rendelkezik, hiszen egyszerre van szükség hozzá társadalomtudósokra, mérnökökre és közgazdászokra; szakmai oktatása jelenleg az egyes egyetemeken nem egyetlen szak keretei között zajlik. Kutatásunk célja, hogy bemutassa a hazai terület- és településfejlesztés szakmájának sokszínűségét, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem regionális és környezeti gazdaságtan szakán alkalmazott jógyakorlatot, amely egy terepgyakorlat típusú kurzus formájában valósul meg. A jógyakorlatot deskriptív módszerrel, a jelenleg futó kutatásban vizsgált település (Salgótarján) érintettjeivel készült félig strukturált interjúk és a hallgatók körében végzett online kérdőíves felmérés alapján mutatjuk be. Visszajelzéseikben a hallgatók kifejtették, hogy úgy érzik, a terepgyakorlat után javultak a kvalitatív kutatási és interjúzási módszereik, megtanultak személyes kérdőíves kutatást menedzselni, hatékonyabban dolgoztak csapatban, illetve empatikusabbá váltak a társadalmi problémák irányába. A terepgyakorlat helyszínén a településvezetés pedig később stratégiák kialakításában és rendezvények szervezésében is tudta hasznosítani a hallgatók kutatási eredményeit. Tanulmányunk hangsúlyozza az ilyen típusú egyetemi tevékenységek jelentőségét a fejlesztéspolitika utánpótlásképzése szempontjából, kiemelve a kutatási terepgyakorlatok win-win jellegét: előnyeit mind a hallgatók, mind a helyi közösségek számára.
Kulcsszavak: terület- és településfejlesztés, terepgyakorlat, kvalitatív kutatás, oktatás