SEGÍTSÉG A PÁLYAVÁLASZTÁS KÜSZÖBÉN: MENTOROK AZ ISKOLÁBAN
Y.Z. A fiatalság legfrissebb folyóirata 2. évf. 1. szám
PDF

Kulcsszavak

tanulmányi aspirációk
egyetemista mentor
mentorálás
karrier

Hogyan kell idézni

Papp, Hunor. 2022. “SEGÍTSÉG A PÁLYAVÁLASZTÁS KÜSZÖBÉN: MENTOROK AZ ISKOLÁBAN”. Y.Z. - A NIT ifjúságszakmai folyóirata 2 (1): 40-45. https://yzfolyoirat.hu/index.php/yz/article/view/29.

Absztrakt, bevezető

A diákélet kiemelt fontosságú, sok fejtörést okozó időszaka a pályaválasztás. Gyakori jelenség, hogy az alacsony státuszú tanulók fiatal koruk és kedvezőtlen szociokulturális hátterük következtében kevés, a témával kapcsolatos ismerettel rendelkeznek, ezért előfordulhat, hogy ebben az időszakban a félelmek, vagy a túlzó remények irányítják döntéseiket, melyek akár végzettségszerzés előtti lemorzsolódáshoz is vezethetnek. A magyar lakosság jelentős része (68%) szerint az iskola feladata szakmához juttatni a tanulókat (Lannert et al., 2015), ez az elvárás pedig komoly terhet ró az intézményrendszerre, ugyanis a szoros tantervek következtében az iskoláknak nincs kapacitásuk az egyéni továbbtanulási törekvések megfogalmazásának segítésére. A diákok célmeghatározásai, végzettségszerzési törekvései a hazai és nemzetközi szakirodalomban is egyre nagyobb figyelmet kapnak, így jelentős irodalmi korpusz szerveződött a probléma köré, mellyel párhuzamosan a pályaválasztás és továbbtanulás támogatását célzó kezdeményezések, programok indultak. Ilyen a Tanítsunk Magyarországért mentorprogram is. Tanulmányom célja bemutatni, hogy a mentorok hogyan járulhatnak hozzá a családok és az intézményrendszer közötti szakadék csökkentéséhez a pályaorientáció terhének átvállalásával.

PDF